Ny bestillingsløsning for REKO?

Norsk Bonde og Småbrukarlag har fått støtte fra Innovasjon Norge til å jobbe videre med REKO-ringen i Norge. I prosjektet skal vi blant annet undersøke om det lønner seg med en bestillingsplattform annen enn Facebook, hvilke ringer som trenger en slik løsning og hva slags løsning som passer seg best. Det er flere aktører på markedet som jobber med et bestillingssystem.

Jeg og NBS er i dialog med alle aktørene, og min rolle i dette er å følge med på hvilke løsninger som finnes. Som jeg har nevnt tidligere, har ikke NBS noen form for autoritet innen REKO og alle avgjørelser må komme fra grasrota selv, altså dere produsenter. Det er også slik som blant annet Hanne (i en Facebook-post i REKO produsent Vålerenga/Bjerke) nevner at dette er heller ikke en oppgave for administratorene, men det må være produsentene selv om bestemmer hva de mener er best. Det betyr ikke at vi i NBS, eller administratorene, skal ha en passiv rolle.

Jeg ønsker å bidra med kunnskap og være en sparringspartner. Dersom det er ønskelig, vil jeg også gjerne komme med råd til dere, både produsenter og administratorer, om hva jeg mener vil være det beste. I slutten av oktober skal vi ha et REKO-seminar på Gardermoen, som jeg håper vi får til å streames, ellers håper jeg flest mulig kan være med live! Det blir noen timer med kunnskapsoppsummering fra forskningsprosjekter, informasjon om ulike muligheter fremover og forhåpentligvis en presentasjon av ulike bestillingsløsninger. I løpet av vinteren skal vi få opp en nettside med informasjon knyttet til REKO. For tiden holder jeg på å gå igjennom produsentundersøkelsen, for å se hva majoriteten mener.

Noen ting å tenke på før et eventuelt bestillingssystem velges:

·       Det bør på sikt bli en løsning, enten for hele Norge, eller for hver region. Mange av dere selger på flere REKO-ringer i Oslo, og det vil være smart med en løsning for Oslo, og gjerne hele Norge. Dette er blant annet smart med tanke på kostnader, men også for å gjøre det REKO mer helhetlig og lettere for både kunder og produsenter.

·       Hvem har behov for en bestillingsplattform? Kundene og/eller produsentene?

·       Hva sier kundene? Digifoods prosjektet til Universitet i Sør-Øst-Norge har et spørreskjema til kunder av REKO på gang, der de ønsker å finne ut hva kundene mener. Dette er jo ganske essensielt for hva man vil gjøre fremover.

·       Hvordan skal det velges? Skal det stemmes over? Hvem har i så fall stemmerett? 

·       Skal «alle» kunne legge til annonser på bestillingsplattformen? Eller skal man beholde mulighetene for administratorkontroll? Her tror jeg det er viktig å ha i bakhodet hva REKO er i dag og hva man tenker det kommer til å være om 5 år. Hvordan skal man i så fall håndheve dette?

·       Hvem skal betale for dette?

·       Hvordan skal det betales for?

·       Bør plattformen kunne brukes parallelt med Facebook? Hvilke positive effekter har Facebook i form av markedsføring og tiltrekking av kunder. En undersøkelse fra USN viser at 75 % av de som handler på REKO får opp annonsene i Nyhetsoppdateringen sin. Hva skjer dersom man eventuelt skulle flytte hele eller deler av bestillingen vekk fra Facebook? Hvordan vil Facebooks algoritmer reagere på dette?

·       Samtidig bør man ha i bakhodet at Facebook sine algoritmer kan forandre seg med tiden. Kan det skje at Facebook oppdager at REKO egentlig hører til under «Marketplace»? Hva vil i så fall skje med algoritmene og de positive effektene man har av Facebook?

·       Bør man opprettholde Facebook som et kommunikasjonsmiddel? Hva skal i så fall deles her? Kan REKO-gruppene få en annen funksjon enn bare bestilling? Deling av oppskrifter, tips og triks. Dette vil skape engasjement med kommentarer og likes, som algoritmene til Facebook ELSKER, det vil med andre ord være flere som kan få REKO opp i nyhetsoppdateringen sin.

 

Mine råd fremover:

·       Jeg tror det kan lønne seg å gå sakte fremover. Jeg ville personlig ikke tatt en avgjørelse eller satt i gang noe før vi har resultatene fra Digifood undersøkelsen. Av personlig erfaring, med å starte opp Markedshagen på Dokka, vet jeg at god planlegging er alfaomega, og det er veldig nyttig å ha identifisert flest mulige fallgruver før en setter i gang.

·       Jeg ville også prøvd å få så god kunnskap som mulig om de potensielle plattformene før jeg hadde tatt et valg. På seminar i oktober skal vi prøve å få presentert flere mulige løsninger.

·       Jeg ville beholdt Facebook som et kommunikasjonsmiddel for REKO. Det er nemlig ikke de samme menneskene som handler på REKO som handler andre steder på nettet.

·        

Forrige
Forrige

Kven er REKO for Norsk Bonde- og Småbrukarlag?

Neste
Neste

Støtte til nytt REKO-prosjekt