REKO-ringens urverk - de frivillige administratorene

Har du noen gang undret over hvem som får REKO-ringen til å tikke? De gamle annonsene er tatt bort, nytt forsidebilde er på plass og det er klart for å legge ut nye annonser. De sørger for at nye produsenter blir godkjent og lærer de opp i salg gjennom REKO-ringen. Før utleveringene lager de en oversikt over hvilke produsenter som kommer, av og til med grafiske oversikter over hvor du kan finne de ulike produsentene. I mange ringer bidrar de også på utleveringene og guider kundene og svarer på spørsmål. Det er disse menneskene som får REKO-ringen til å gå – nemlig administratorene!

Fra utlevering i Åsane. Foto: Vassbrekko Foto



Administratorene er REKO sine frivillige. Siden REKO-ringen er gratis, er det også noen som må jobbe gratis med de oppgavene som finnes. De fleste ringene har en administratorgruppe på 3-5 personer og fordeler oppgavene mellom seg. Administratorene kan både være produsenter og kunder, og i mange ringer det ekstra engasjerte kunder som blir frivillige. Berit Johnsen er kundeadministrator for REKO-ringen i Ski.

Opptatt av matproduksjon

«Jeg valgte å bli administrator i REKO-ringen, fordi jeg ønsket å bruke fritiden min på frivillig arbeid og jeg er godt over gjennomsnittet opptatt av å lage mat! Jeg er arkivansvarlig i Norges Bondelag og har en kobling til jordbruket gjennom jobben.»  - Berit Johnsen

Foto: Rolf Otto Eriksen, Østlandets blad

Hun er til stede på hver utlevering i Ski. Med refleksvest er hun synlig og svarer på spørsmål fra kunder og guider de til de rette produsentene. Når utleveringen er ferdig og Berit er hjemme, sletter hun annonsene og gjør klart forsidebilde til neste utlevering.

«Det tar meg mindre enn en time i uka og bidra som administrator»

Godt samarbeid

Helle Sandvik er pensjonist og kundeadministrator i REKO-ringen i Sandvika. Hun kom inn i REKO litt tilfeldig, men er veldig fornøyd med å bidra i administratorteamet i Sandvika som en av 5 administratorer.

«Jeg trives godt som administrator. Det er en hyggelig jobb og et interessant felt. Gjennom å være frivillig har jeg fått i innsikt i et felt jeg ikke ante noe særlig om. Jeg vil absolutt anbefale andre å bli med!» sier Helle

De har møter hver 14. dag på Teams for å samkjøre seg og diskutere neste utlevering.

«Møtene vi har er viktige for å opprettholde et godt samarbeid» Sier Helle Sandvik

Helle er også opptatt av nærheten REKO-ringen gir til produsentene.

«REKO-ringen gir en unik mulighet for kunder og produsenter å bli med kjent med hverandre, den kontakten tror jeg er kjempeviktig».

Kristin Bentsen er forsker på Handelshøyskolen ved Universitet i Sørøst Norge og en del av Digifood-prosjektet. Hun har forsket på hvordan kundene og produsentene snakker sammen.

«Arbeidet administratorene gjør er kjempeviktig, forskning viser at deres tilstedeværelse både digitalt og fysisk på utlevering er med å påvirke ringene til mer bærekraftig matkonsum»  

Nærhet mellom produsent og forbruker

Administratorene fungerer på mange måter som et bindeledd mellom produsent og forbruker. Når de er til stede på utleveringene kan administratorene bistå kunden i å finne riktig produsent og gjøre REKO-ringen til en hyggelig opplevelse for alle deltagerne.

«REKO-ringen er unik. Produsenter og kunder snakker sammen, som er umulig å få til i en vanlig dagligvareforretning. Den korte veien til produsenten gir kunden mulighet til å stille spørsmål om produktene.» sier Kristin Bentsen

«I en vanlig butikk vil du gjerne se at noen varer er merket som etiske eller bærekraftige. Slik fungerer det ikke i REKO-ringene. Der kan ikke produsentene bestemme at noe er etisk eller bærekraftig hvis ikke kundene er enige. Begge parter er med på å trekke den andre i en mer bærekraftig retning». sier Kristin Bentsen

Cathrine Kristiansen er både produsent og administrator i REKO-ringen Trondheim. Som administrator er hun opptatt av å tenke på kundenes beste, selv om hun er produsent.

Cathrine Kristiansen

«Kontakten med kunden er viktig for meg som produsent. Når jeg kan snakke direkte med kundene, blir det enkelt for meg å tilpasse utvalget etter kundenes ønske. For eksempel hender jeg får forespørsel om andre typer stykningsdeler enn de jeg har på lager, da tilpasser jeg utvalget til neste slakt».

Den samme erfaringen sitter Kim Nysæther med. Hun er honningprodusent og administrator i REKO-ringen Vesterålen.

Kim Nysæther

«Det er mange kunder som tenker at honning kun har en smak, og den smaken liker de ikke. Gjennom REKO-ringen har jeg mulighet til å fortelle kundene at variasjonen i smak på honning, er like stor som i vin. Da blir mange overrasket! Nærheten til kunden gir oss mulighet til å fortelle om hvordan honningens smak varierer med vær, blomster og mange andre faktorer».

Lokal markedsføring

I REKO-ringen i Vesterålen har de ikke egne frivillige på utleveringen, men administratorene bidrar blant annet med å markedsføre REKO-ringen på lokale Facebook-grupper.

«Vi er ikke så mange produsenter eller kunder, så vår viktigste oppgave er å sørge for at flere kunder får vite om REKO-ringen».

Dette er et kjent fenomen i REKO-ringene i litt mer landlige strøk. REKO-ringen i Sandvika har over 20.000 medlemmer og Trondheim over 40.000. Derimot har REKO-ringen i Vesterålen «bare» 5000 medlemmer. Med så stor variasjon i antallet medlemmer i REKO-ringene blir administratorenes arbeid ulikt, men det som er helt sikkert, er at de er viktig uansett hvor i landet man er!

Forrige
Forrige

Er det forbrukernes ansvar å opprettholde små produsenter?

Neste
Neste

Hurra! Endelig har vi fått på plass en informasjonsside om REKO-ringene i Norge.